Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN LIEFS OP PAPIER
Artikel 1 – Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden wordt Liefs op papier, gevestigd te Leusden en ingeschreven onder KvK-nummer 59544422, opdrachtnemer ‘genoemd.
1.2. Wanneer in de algemene voorwaarden wordt gesproken over ‘opdrachtgever’, wordt de wederpartij bedoeld.
1.3. Met ‘overeenkomst’ wordt de overeenkomst van opdracht bedoeld op grond waarvan opdrachtnemer tegen betaling producten levert.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten, de daaruit voortvloeiende werkzaamheden, aanbiedingen en facturen van opdrachtnemer.
2.2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op derden die door opdrachtnemer worden ingeschakeld om de overeenkomst uit te voeren.
2.3. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dit geval zal opdrachtnemer nieuwe algemene voorwaarden aan opdrachtgever toezenden, waarbij de laatst toegezonden versie steeds van toepassing is. Indien de nieuwe versie ingrijpende wijzigingen bevat, met voor opdrachtgever nadelige gevolgen, heeft opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden.
2.4. Eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. In het geval dat één of meerdere van deze bepalingen (deels) nietig zijn of vernietigd worden, zullen de resterende bepalingen onverminderd van toepassing blijven.
Artikel 3 – Aanbod
3.1. Producten die opdrachtgever in de webshop in het winkelmandje heeft geplaatst, maar niet heeft betaald, blijven 60 minuten gereserveerd, tenzij anders overeengekomen.
3.2. Indien opdrachtgever een bestelling plaatst, gaat opdrachtgever akkoord met deze algemene voorwaarden. Opdrachtgever dient hiervoor, alvorens de bestelling te plaatsen, aan te vinken dat zij kennis heeft genomen van de algemene voorwaarden.
3.3. De afbeeldingen van de producten op de website zijn zo waarheidsgetrouw mogelijk. Indien een aanbod een aanvullende beschrijving bevat, is deze afdoende om opdrachtgever de mogelijkheid te geven het aanbod te beoordelen. Opdrachtgever kan echter geen rechten ontlenen aan afgebeelde kleur of in de beschrijving genoemde specificaties.
3.4. Opdrachtnemer kan niet gehouden worden aan (een bepaald deel van) een aanbod, indien opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat dit een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
Artikel 4 – Tarieven en betalingen
4.1. Een overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij anders overeengekomen.
4.2 Prijzen die in de overeenkomst zijn vermeld, zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten, tenzij anders overeengekomen.
4.3. Bij de aanschaf van een product uit de webshop draagt opdrachtnemer er zorg voor dat een particuliere opdrachtgever de mogelijkheid heeft om ten minste de helft van het totaalbedrag achteraf te betalen.
4.4. De prijzen die opdrachtnemer bij het aangaan van de overeenkomst communiceert, zijn gebaseerd op het op dat moment geldende prijspeil. Indien omstandigheden hiertoe aanleiding geven, heeft opdrachtnemer het recht om de prijzen te wijzigen. Indien de prijzen binnen drie maanden worden verhoogd en opdrachtgever particulier is, heeft opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden.
4.5. Indien opdrachtgever voor achteraf betalen heeft gekozen, dienen facturen binnen 8 kalenderdagen na factuurdatum te zijn voldaan, tenzij anders overeengekomen of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
4.6 Wanneer de overeenkomst via de webshop tot stand komt, treft opdrachtnemer passende beveiligingsmaatregelen voor de elektronische betaling. Opdrachtnemer zorgt eveneens voor een veilige website en elektronische dataoverdracht.
4.7. Opdrachtgever is na het versturen van een ingebrekestelling van rechtswege in verzuim, indien opdrachtgever haar betalingsverplichtingen niet nakomt binnen de gestelde betalingstermijn. Vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is, tot aan het moment dat de factuur volledig is voldaan, is opdrachtgever wettelijke rente verschuldigd.
4.8. Wanneer opdrachtgever in gebreke of verzuim is, komen alle redelijke kosten die Opdrachtnemer moet maken om de vordering te innen, voor rekening van opdrachtgever.
4.9. Indien opdrachtgever zich in een staat van liquidatie, faillissement of surseance van betaling bevindt, zijn alle vorderingen die Opdrachtnemer op opdrachtgever heeft direct opeisbaar.
Artikel 5 – Informatieverstrekking
5.1. Opdrachtgever dient alle benodigde gegevens, waaronder verzendgegevens, voor het uitvoeren van de overeenkomst op tijd aan opdrachtnemer ter beschikking te stellen.
5.2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie. Dit geldt ook voor informatie die door derden wordt aangeleverd.
5.3. Opdrachtnemer zal vertrouwelijk met de gegevens van opdrachtgever omgaan.
5.4. Indien opdrachtgever onjuiste gegevens aanlevert of gegevens niet tijdig aanlevert, waardoor de overeenkomst niet of niet geheel uitgevoerd kan worden of er hierdoor vertraging ontstaat, komen eventueel daaruit voortkomende extra kosten voor rekening van opdrachtgever.
5.5. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle schade die ontstaat door het niet voldoen aan de verplichtingen uit dit artikel.
Artikel 6 – Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Opdrachtnemer voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Zij is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat opdrachtgever beoogde.
6.2. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor derden in te schakelen om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren.
6.3. Opdrachtnemer voert geen opdrachten uit die in strijd zijn met de wet of niet overeenstemmen met zijn professionaliteit.
Artikel 7 – Wijziging en annulering
7.1. Indien gedurende de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is de uit te voeren werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in samenspraak de overeenkomst aanpassen. Wanneer de wijziging of aanvulling resulteert in extra kosten, een verandering van de kwaliteit of beïnvloeding van het tijdstip van voltooiing, zal Opdrachtnemer opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.
7.2. Wanneer zich nieuwe feiten of omstandigheden voordoen, die een verstoring van de vertrouwensrelatie met zich meebrengen, is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst met een zakelijke opdrachtgever te beëindigen. Opdrachtnemer is in dit geval geen schadevergoeding aan opdrachtgever verschuldigd.
7.3. Wanneer een zakelijke opdrachtgever de overeenkomst wenst te annuleren, dient zij dit schriftelijk te doen.
7.4. Indien opdrachtgever ondernemer is en wenst de overeenkomst te annuleren, is opdrachtnemer gerechtigd om de tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren in rekening te brengen, met een minimum van 50% van de overeengekomen prijs in rekening te brengen.
Artikel 8 – Overmacht
8.1. Onder overmacht wordt, buiten wat in de wet is bepaald, verstaan: de verhindering van de uitvoering van de overeenkomst door omstandigheden die partijen redelijkerwijs niet kunnen beïnvloeden. Voorbeelden van overmacht zijn ongevallen, brand, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen. De voorgaande opsomming is niet limitatief.
8.2. Indien opdrachtgever particulier is en er sprake is van overmacht of andere omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst geen doorgang kan vinden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan deze verplichtingen kunnen voldoen. In dit geval zoeken partijen naar een passende oplossing. Partijen hebben allebei het recht tot ontbinding, zonder ongedaanmakingsverplichting, indien een passende oplossing uitblijft. Kosten die tot dat moment zijn gemaakt en gewerkte uren worden direct opeisbaar.
8.3. Indien opdrachtgever ondernemer is en er sprake is van overmacht of andere omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst niet (verder) voltooid kan worden, zal de uitvoering van de overeenkomst verplaatst worden. De betalingsverplichting blijft dan voortbestaan, tenzij anders overeengekomen.
8.4. Wanneer opdrachtgever de werkzaamheden wil verplaatsen vanwege een pandemie of epidemie, ondanks dat overheidsmaatregelen de doorgang (al dan niet in aangepaste vorm), niet verhinderen, heeft opdrachtnemer het recht om de hiermee samenhangende kosten door te berekenen.
Artikel 9 – Herroepingsrecht
9.1. Indien opdrachtgever particulier is en een product op afstand koopt, heeft opdrachtgever een bedenktermijn van 14 kalenderdagen om zonder opgaaf van reden de overeenkomst te ontbinden.
9.2. De bedenktermijn van 14 kalenderdagen vangt aan op de dag nadat opdrachtgever het product, of een laatste deelzending, heeft ontvangen of wanneer een door opdrachtgever aangewezen derde zoals een vooraf aangegeven afleverpunt het product voor opdrachtgever in ontvangst heeft genomen.
9.3. Indien opdrachtgever gebruik maakt van het herroepingsrecht, heeft opdrachtnemer het recht om te vragen wat de reden van ontbinding was. Opdrachtgever is echter niet verplicht om deze reden aan opdrachtnemer op te geven.
9.4. Wanneer partijen een zakelijke overeenkomst hebben gesloten, is het herroepingsrecht niet van toepassing.
9.5. Het herroepingsrecht is tevens uitgesloten voor gepersonaliseerde producten. Dit zal te allen tijde op de aankooppagina worden vermeld.
Artikel 10 – Verplichtingen tijdens bedenktermijn
10.1. Opdrachtgever dient zorgvuldig om te gaan met producten en verpakkingen tijdens de bedenktermijn. Opdrachtgever dient het product alleen uit te pakken en te gebruiken voor zover het nodig is om te beoordelen of opdrachtgever het product wil houden. Het product mag dus alleen worden geïnspecteerd zoals dit in een fysieke winkel is toegestaan.
10.2. Indien een product beschadigd of gebruikt is, en opdrachtgever gebruik maakt van haar herroepingsrecht, is opdrachtnemer gerechtigd om de waardevermindering, die als gevolg van deze beschadiging of dit gebruik is ontstaan, in rekening te brengen.
10.3. Wanneer opdrachtgever gebruik maakt van het herroepingsrecht en het product retourneert, zal opdrachtnemer een ontvangstbevestiging sturen zodra opdrachtnemer van opdrachtgever heeft vernomen dat opdrachtgever de overeenkomst wenst te ontbinden.
10.4. Zodra opdrachtnemer het geretourneerde product heeft ontvangen, en opdrachtgever reeds had betaald voor het product, zal opdrachtnemer dit bedrag en de verzendkosten voor de heenzending, uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na herroeping terugstorten. Deze terugbetaling vindt plaats via de betaalmethode die opdrachtgever gebruikt heeft om het product te betalen, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 11 – Uitvoering herroeping
11.1. Indien opdrachtgever gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht, kan opdrachtgever dit doen met het modelformulier dat opdrachtnemer op zijn website ter beschikking heeft gesteld. Opdrachtgever is echter niet verplicht om gebruik te maken van dit formulier om haar herroepingsrecht uit te oefenen.
11.2. Nadat opdrachtgever kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van het herroepingsrecht, heeft opdrachtgever 14 kalenderdagen om het product te retourneren.
11.3. Opdrachtgever draagt het risico op vermissing of beschadiging van het product tijdens de retourzending. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het bewijs dat opdrachtgever het product heeft teruggezonden, bijvoorbeeld door middel van een verzendbewijs van de pakketdienst.
11.4. De kosten voor het retourneren van het product komen voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid
12.1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan uit de overeenkomst, tenzij deze schade door opzet of grove schuld is veroorzaakt of productaansprakelijkheid betreft.
12.2. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor schade die voortvloeit uit werkzaamheden die zijn uitgevoerd op basis van door opdrachtgever of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
12.3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor daden en handelingen van derden, leveranciers en vervoerders.
12.4. Indien opdrachtgever na de aflevering van het product niet zorgvuldig omgaat met het product of het ondeskundig gebruikt, is opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor gebreken die hieruit ontstaan. Dit geldt eveneens indien gebreken ontstaan doordat opdrachtgever of een derde veranderingen heeft aangebracht aan het product. Ook is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die ontstaat uit zodanige gebreken.
12.5. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het toepassen en opvolgen van advies.
12.6. Indien opdrachtnemer een schadevergoeding is verschuldigd voor directe schade, behelst de schadevergoeding niet meer dan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, of tweemaal de in de overeenkomst afgesproken prijs, tenzij de redelijkheid en billijkheid anders verlangt.
12.7. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen iedere aanspraak van derden die voortvloeien uit de door Opdrachtnemer uitgevoerde of uit te voeren werkzaamheden.
Artikel 13 – Intellectueel eigendom
13.1. Op alle door opdrachtnemer geplaatste foto’s, beschrijvingen en gegeven adviezen rusten intellectuele eigendomsrechten, deze blijven bij opdrachtnemer. Het is opdrachtgever niet toegestaan foto’s, beschrijvingen of adviezen te verveelvoudigen, te publiceren, te verkopen, openbaar te maken of aan derden te leveren buiten de verleende licentie, tenzij anders overeengekomen.
13.2. Het is opdrachtgever toegestaan om foto’s te nemen van de door haar aangeschafte producten. Zij mag deze op social media plaatsen, maar is in dat geval gehouden de naam van opdrachtnemer te vermelden.
13.3. Het is opdrachtgever niet toegestaan om op maat gemaakte producten te gebruiken voor commercieel gebruik.
13.3. Wanneer opdrachtgever in strijd met de bepalingen uit dit artikel handelt, wordt dit gezien als een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van opdrachtnemer. Een inbreuk resulteert in een direct opeisbare vergoeding. Deze bedraagt driemaal het gebruikelijke licentietarief, zonder dat opdrachtnemer enig recht verliest op vergoeding van overige geleden schade. De vergoeding zal aan opdrachtgever kenbaar gemaakt worden door middel van een sommatiebrief.
13.4. Het eigendomsrecht op een geleverd product berust pas bij opdrachtgever nadat opdrachtgever de volledige overeengekomen prijs aan opdrachtnemer heeft betaald.
Artikel 14 – Levering
14.1. Voor het versturen van een product, gaat opdrachtnemer uit van de door opdrachtgever aangeleverde informatie. Indien opdrachtgever een foutief afleveradres heeft doorgegeven, is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de eventuele schade aan of vermissing van het bestelde product.
14.2. Opdrachtnemer verstuurt producten naar afleveradressen in Nederland in België, tenzij anders overeengekomen.
14.3. Afhankelijk van het bestelde product, geschiedt levering via een post- of pakketdienst. Na verzending ontvangt opdrachtgever een ‘track and trace’ code van vervoersdienst om het pakket en de afleverdatum te volgen.
14.4. Levering aan zakelijke opdrachtgevers geschiedt voor risico van de opdrachtgever.
14.5. Producten worden binnen 1-3 werkdagen na de dag van bestelling verstuurd, tenzij er een andere levertermijn is afgesproken, de bestelling een pre-order bevat, een product niet op voorraad is of een deel van de betaling uitblijft.
14.6. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor bestellingen in delen te leveren.
14.7. Wanneer opdrachtnemer een product niet kan leveren binnen de aangegeven termijn, zal opdrachtnemer opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtgever dient opdrachtnemer dan nog een redelijke termijn tot nakoming te geven. In het geval opdrachtnemer na deze termijn nog steeds niet aan opdrachtgever kan leveren, is opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 15 – Bijzondere bepalingen
15.1. Partijen zijn beiden verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij verkregen hebben in het kader van de overeenkomst. Informatie is vertrouwelijk, indien dit is medegedeeld of blijkt uit de aard van de verschafte informatie.
Artikel 16 – Acties en aanbiedingen
16.1. Indien er sprake is van een actie of aanbieding, bijvoorbeeld door middel van een kortingscode, en de door opdrachtnemer gestelde termijn van deze actie of aanbieding verstreken is, kan opdrachtgever hier niet met terugwerkende kracht gebruik van maken.
16.2. Opdrachtgever kan slechts éénmaal gebruik maken van een actieve persoonlijke kortingscode.
16.3. Het is niet mogelijk om verschillende acties of aanbiedingen met elkaar te combineren, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 17 – Cadeaubonnen en spaarsysteem
17.1. Cadeaubonnen dienen vooraf te worden betaald en zijn tot 2 jaar na uitgiftedatum geldig.
17.2. Op het moment dat een cadeaubon wordt ingewisseld, gelden de tarieven die op dat moment worden gehanteerd. Het bedrag van de cadeaubon wordt als korting verrekend.
17.3. Een cadeaubon kan nadrukkelijk niet retour worden genomen en kan evenmin worden ingewisseld voor contanten.
17.4. Wanneer opdrachtgever een klant account aanmaakt via de website, kan deze gebruikmaken van het spaarsysteem. Voor elke uitgegeven euro, wordt 1 punt gespaard. 100 punten kunnen worden ingeleverd voor 5 euro op een volgende bestelling.
Artikel 18 – Klachten
18.1. Indien opdrachtgever een klacht heeft, dient een particuliere opdrachtgever deze binnen 2 maanden na het ontstaan van de klacht schriftelijk en voorzien van motivatie kenbaar te maken. Voor zakelijke opdrachtgevers geldt een klachttermijn van 14 kalenderdagen. Opdrachtnemer zal binnen 7 kalenderdagen na het ontvangen van de klacht schriftelijk reageren.
18.2. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
18.3. Indien een product beschadigd is op het moment van ontvangst, dient opdrachtgever dit direct aan opdrachtnemer te melden zodat hij het gebrek kan herstellen.
18.4. Indien opdrachtgever een klacht heeft, kan opdrachtgever deze indienen via WebwinkelKeur. Opdrachtgever is hier echter niet toe verplicht en opdrachtgever kan Opdrachtnemer ook direct contacteren om haar klacht kenbaar te maken.
Artikel 19 – Garantie
19.1. Opdrachtnemer staat ervoor in dat door opdrachtgever bestelde producten voldoen aan de overeenkomst en de redelijke kwaliteitseisen voor normaal gebruik.
19.2. Wanneer gebreken zich voordoen, worden deze alleen hersteld indien de gebreken zijn ontstaan omdat het product ondeugdelijk is en het dus niet voldoet aan de eisen voor normaal gebruik.
19.3. Opdrachtgever kan schriftelijk aanspraak maken op garantie. Opdrachtgever dient een kopie van het aankoopbewijs toe te voegen en de retour te sturen producten dienen altijd compleet zijn.
Artikel 20 – Geschillenbeslechting
20.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
20.2. Indien zich een geschil tussen partijen voordoet, zullen zij eerst proberen dit geschil in samenspraak te beslechten. Partijen zullen enkel wanneer dit niet lukt een beroep doen op de rechter.
20.3. Geschillen tussen partijen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd, tenzij de wet anders verplicht.
20.4. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegenover opdrachtnemer en betrokken derden 12 maanden.